چگونه با استفاده از قانون ۸۰/۲۰ به بهره‌وری بیشتری برسیم؟

معمولا وقتی پای برنامه‌ریزی کردن به میان می‌آید، همه‌ی ما فهرستی بلندبالا از کارهای ریز و درشت درست می‌کنیم و احساس می‌کنیم که خیلی آدم توانایی هستیم و مثل سوپرمن از عهده‌ی همه‌ی کارها برمی‌آییم. مدام به تعداد گزینه‌های فهرست‌مان می‌افزاییم، اما در واقع خبری از برنامه‌ریزی عاقلانه و منطقی نیست. برای اینکه به بهره‌وری بیشتری در کارها و برنامه‌های روزانه‌مان برسیم، باید اولویت‌های مهم را مشخص کنیم. این اولویت‌ها شامل کارهایی است که در توان ما هستند، آنها را بهتر بلدیم و در به سرانجام رساندن آنها تواناتر هستیم. اگر این اولویت‌بندی را در برنامه‌های خود لحاظ کنیم، غیرمستقیم به قانون ۸۰/۲۰ روی آورده‌ایم و احتمالا فهرست‌مان جمع و جورتر، منطقی و واقع‌بینانه‌تر می‌شود.


۱. اولویت‌بندی کنید

معمولا وقتی پای برنامه‌ریزی کردن به میان می‌آید، همه‌ی ما فهرستی بلندبالا از کارهای ریز و درشت درست می‌کنیم و احساس می‌کنیم که خیلی آدم توانایی هستیم و مثل سوپرمن از عهده‌ی همه‌ی کارها برمی‌آییم. مدام به تعداد گزینه‌های فهرست‌مان می‌افزاییم، اما در واقع خبری از برنامه‌ریزی عاقلانه و منطقی نیست. برای اینکه به بهره‌وری بیشتری در کارها و برنامه‌های روزانه‌مان برسیم، باید اولویت‌های مهم را مشخص کنیم. این اولویت‌ها شامل کارهایی است که در توان ما هستند، آنها را بهتر بلدیم و در به سرانجام رساندن آنها تواناتر هستیم. اگر این اولویت‌بندی را در برنامه‌های خود لحاظ کنیم، غیرمستقیم به قانون ۸۰/۲۰ روی آورده‌ایم و احتمالا فهرست‌مان جمع و جورتر، منطقی و واقع‌بینانه‌تر می‌شود.

۲. حواس‌تان به خطرات اساسی باشد

در شناسایی ضررها و فواید هر برنامه‌ای باید نتایج و احتمالات هر یک را به خوبی شناخت و بررسی کرد. واقعیت این است که خطرات و ضررهای ناشی از وقایع پیش رو به یک اندازه مهم یا مهلک نیستند. پس وقتی می‌خواهید خطرات و آسیب‌ها را بررسی کنید و راهی برای جلوگیری و مبارزه با آنها بیابید، باید بیشتر به آن دسته از خطراتی توجه کنید که اساسی‌تر و آسیب‌رسان‌تر هستند. بقیه‌ی توجه و حواس خود را میان گزینه‌های دیگر پخش کنید و البته هرگز از پیش‌بینی آسیب‌های دیگر غافل نشوید. منظور قانون ۸۰/۲۰ در این موقعیت تقسیم و توزیع متناسب انرژی و حواس برای رویارویی با خطرات احتمالی با قدرت‌های متفاوت است.
۳. در تجارت و فروش، مشتری سودآور را دریابید

اگر کارمند فروش یک سازمان هستید، تمرکز خود را متوجه‌ آن دسته از مشتریانی کنید که بیشترین سود و درآمد را برای شما به ارمغان می‌آورند. با شناخت این مشتریان، اطلاعات خوبی درباره‌ی ویژگی‌های مشتریان سودآور کسب می‌کنید و می‌توانید سایر مشتریان بالقوه را نیز به سمت سودآور شدن سوق بدهید. با قانون ۸۰/۲۰ مشتریان سودآور را گلچین کنید و ضمن شناخت رفتار آنها برای آینده، مشتری‌ مداری را در حق آنها تمام و کمال رعایت کنید.
۴. در تجارت و فروش، مشتری شاکی را بشناسید

۸۰ درصد از تماس‌هایی که از مشتریان شاکی دریافت می‌کنید، تنها از سمت ۲۰ درصد از مشتریان به شما می‌رسند. این ۲۰ درصد را شناسایی کنید. همان‌طور که ۲۰ درصد از مشتریان راضی ۸۰ درصد سود شما را تضمین و ایجاد می‌کنند، تنها ۲۰ درصد مشتریان شاکی و ناراضی هم ۸۰ درصد شکایات را با شما مطرح می‌کنند. پس با شناخت این دسته از افراد، می‌توانید به نقصان و کاستی‌ها پی ببرید و شکایات آتی را نیز بهتر و مؤثرتر پیش‌بینی کنید.
حتما بخوانید: ۴ گام برای جلب دوباره اعتماد مشتری ناراضی
۵. برون‌سپاری کنید

اگر مدیر، کارآفرین یا حتی خانه‌دار هستید، برنامه‌های روزانه‌ی خود را دقیقا مشخص کنید. فهرستی از وظایف و مسئولیت‌های خود تهیه کنید تا ببینید کدام فعالیت‌های اساسی باید به دست شما انجام بشوند و چه فعالیت‌هایی را می‌توانید برون‌سپاری کنید. برون‌سپاری یعنی چه؟ برون‌سپاری یعنی مسئولیت انجام آن دسته از فعالیت‌هایی را که آنچنان راهبردی و مهم نیستند و لازم نیست حتما درون شرکت یا به‌وسیله‌ی شخص شما انجام بشوند، به شخص یا سازمان دیگری واگذار کنید. با این کار وقت و انرژی خود را به شکل منسجمی ذخیره می‌کنید.
۶. هدف‌گذاری کنید

در هدف‌گذاری برای آینده‌ی خود، هدف‌های ریز و درشت و متعدد در نظر نگیرید. چند هدف مشخص و مهم داشته باشید تا با انرژی بیشتر و تمرکز بالاتر برای رسیدن به آنها تلاش کنید. دوروبَرتان را بیهوده شلوغ نکنید.

نظرات

ارسال نظر