معمولا وقتی پای برنامه ریزی کردن به میان می آید همه ی ما فهرستی بلندبالا از کارهای ریز و درشت درست می کنیم و احساس می کنیم که خیلی آدم توانایی هستیم و مثل سوپرمن از عهدهی همهی کارها برمیآییم. مدام به تعداد گزینههای فهرست مان میافزاییم اما در واقع خبری از برنامه ریزی عاقلانه و منطقی نیست . برای اینکه به بهره وری بیشتر در کارها و برنامه های روزانه مان برسیم باید اولویت های مهم را مشخص کنیم. این اولویت ها شامل کارهای است که در توان ما هستند آنها را بهتر بلدیم و در به سرانجام رساندن آنها تواناتر هستیم. اگر این اولویت بندی را در برنامه های خود لحاظ کنیم غیر مستقیم به قانون 20/80 روی آوردهایم و احتمالا فهرست مان جمع و جورتر منتطقی و واقع بینانه میشود
معمولا وقتی پای برنامهریزی کردن به میان میآید، همهی ما فهرستی بلندبالا از کارهای ریز و درشت درست میکنیم و احساس میکنیم که خیلی آدم توانایی هستیم و مثل سوپرمن از عهدهی همهی کارها برمیآییم. مدام به تعداد گزینههای فهرستمان میافزاییم، اما در واقع خبری از برنامهریزی عاقلانه و منطقی نیست. برای اینکه به بهرهوری بیشتری در کارها و برنامههای روزانهمان برسیم، باید اولویتهای مهم را مشخص کنیم. این اولویتها شامل کارهایی است که در توان ما هستند، آنها را بهتر بلدیم و در به سرانجام رساندن آنها تواناتر هستیم. اگر این اولویتبندی را در برنامههای خود لحاظ کنیم، غیرمستقیم به قانون ۸۰/۲۰ روی آوردهایم و احتمالا فهرستمان جمع و جورتر، منطقی و واقعبینانهتر میشود.
۲. حواستان به خطرات اساسی باشددر شناسایی ضررها و فواید هر برنامهای باید نتایج و احتمالات هر یک را به خوبی شناخت و بررسی کرد. واقعیت این است که خطرات و ضررهای ناشی از وقایع پیش رو به یک اندازه مهم یا مهلک نیستند. پس وقتی میخواهید خطرات و آسیبها را بررسی کنید و راهی برای جلوگیری و مبارزه با آنها بیابید، باید بیشتر به آن دسته از خطراتی توجه کنید که اساسیتر و آسیبرسانتر هستند. بقیهی توجه و حواس خود را میان گزینههای دیگر پخش کنید و البته هرگز از پیشبینی آسیبهای دیگر غافل نشوید. منظور قانون ۸۰/۲۰ در این موقعیت تقسیم و توزیع متناسب انرژی و حواس برای رویارویی با خطرات احتمالی با قدرتهای متفاوت است.
۳. در تجارت و فروش، مشتری سودآور را دریابیداگر کارمند فروش یک سازمان هستید، تمرکز خود را متوجه آن دسته از مشتریانی کنید که بیشترین سود و درآمد را برای شما به ارمغان میآورند. با شناخت این مشتریان، اطلاعات خوبی دربارهی ویژگیهای مشتریان سودآور کسب میکنید و میتوانید سایر مشتریان بالقوه را نیز به سمت سودآور شدن سوق بدهید. با قانون ۸۰/۲۰ مشتریان سودآور را گلچین کنید و ضمن شناخت رفتار آنها برای آینده، مشتری مداری را در حق آنها تمام و کمال رعایت کنید.
۴. در تجارت و فروش، مشتری شاکی را بشناسید۸۰ درصد از تماسهایی که از مشتریان شاکی دریافت میکنید، تنها از سمت ۲۰ درصد از مشتریان به شما میرسند. این ۲۰ درصد را شناسایی کنید. همانطور که ۲۰ درصد از مشتریان راضی ۸۰ درصد سود شما را تضمین و ایجاد میکنند، تنها ۲۰ درصد مشتریان شاکی و ناراضی هم ۸۰ درصد شکایات را با شما مطرح میکنند. پس با شناخت این دسته از افراد، میتوانید به نقصان و کاستیها پی ببرید و شکایات آتی را نیز بهتر و مؤثرتر پیشبینی کنید. حتما بخوانید: ۴ گام برای جلب دوباره اعتماد مشتری ناراضی